Intermittent Fasting

Første uge på IF

Jeg spurgte jer på instagram, hvilket indlæg I helst ville have i dag: første uge på IF eller træningsplan/inspiration til træningstøj/sko. Der var flest der stemte for dette, så det får I. Hvis I ikke lige ved hvad IF er, så kan I læse det her indlæg. Min første uge på IF eller intermittent fasting ELLER på dansk bare periodisk faste, er gået. Det er gået så godt, faktisk over al forventning og jeg vil dele det med jer. Jeg var virkelig skeptisk da jeg startede, jeg tænkte jeg ville falde i (kedeligt at tænke allerede inden man er igang, men hey, man kender vel sig selv efterhånden) og jeg var sikker på jeg ville døje med både voldsom hovedpine og en rumlende mave, der ville forstyrre hele kontoret og være til gene under møder og børnesamtaler. Jeg var også sikker på, at når jeg så spiste i mit spisevindue, så ville jeg slet ikke kunne styre indtaget af bar sult. Lad mig sige det sådan, al min frygt er blevet gjort til skamme.

Mit spisevindue er fra kl. 17-21 (I kan læse mere om princippet jeg følger her). Denne her uge er gået så godt. Første dag vil jeg indrømme var hård. Jeg var sulten allerede kl. 8 (så er der altså lang tid til kl. 17), men jeg holdt ud. Jeg drak en masse vand i løbet af hele dagen, men på trods af dette fik jeg en så voldsom hovedpine, at jeg nærmest ikke kunne holde ud at have øjnene åbne. Jeg holdt ud og drak en masse vand, men kl. 17.00 da jeg brød min faste med noget frugt, tog jeg nogle panodiler. Det hjalp.   Derudover cravede jeg alt, min krop skreg nærmest på pizza med peperoni (som jeg ikke engang kan lide), belgiske vafler, blandselv slik, ost, pommes frites osv., you get the point. Jeg gik igang med forhandlingerne ‘du kan jo starte i morgen, du har da i det mindste klaret noget af dagen/kroppen har brug for mad’ osv. Men jeg havde taget en beslutning om at give det her et forsøg, så jeg lod ikke alle mine tanker og cravings overtage. Jeg har ikke haft hovedpine siden, og mine sukkercravings er væk. SOM I HELT VÆK. Min mave knurrer stadig engang imellem, men det er oftest mellem 12-13 og ikke særligt længe. Heldigvis.

Midtvejs i ugen fik jeg en nedtur, ikke fysisk men mentalt. Jeg havde på den ene side en følelse af at have klaret det så godt, og så samtidig en følelse af ‘der sker jo ingenting, det kommer ikke til at gøre en forskel’ hvilket ville være fuldstændig vanvittigt at tro, efter 3 dage. Jeg havde en kedelig morgen, hvor de tanker fyldte meget. Jeg følte mig oppustet og utilpas i min krop. Jeg sagde til mig selv ‘nu har du lovet at give det et forsøg, du er nødt til at stole på processen og blive ved’ og da jeg nåede forbi kl. 11 var alt fint igen. Lørdag har jeg besluttet er min faste cheat day, dvs. jeg stadig følger IF 20/4, men at jeg gerne må spise pizzza eller is eller hvad jeg nu vil. Det skal lige siges, at jeg ringede til vagtlægen lørdag grundet mit ubehag i maven, og kom akut ind, hvor det viste sig jeg havde en urinvejsinfektion, som har været grundet til det fysiske ubehag der var nogle gange i løbet af ugen. Så det lettede også, at det ikke handler om jeg faster, at jeg fik nogle niv i maven.

IF har i sig selv ingen regler om hvad du må indtage, kun hvornår. Så selve min diæt har intet med IF at gøre. Det er min egen beslutning at spise sundt fordi jeg har et mål om vægttab, og derfor også min egen beslutning med cheatday. Jeg undgår junk food, sukker (slik, kage, chips osv.), pasta, brød og lignende, men jeg er ikke fanatisk på den måde at jeg f.eks. spiser noget af skindet på kyllingen, hvis jeg har lyst, brune ris, kartofler eller andet. Jeg holder nogenlunde øje med kalorieindtag, og jeg får omkring maks 1200-1500 kcal om dagen. Men jeg står ikke og vejer al min mad og er fanatisk. Dette er også en del af mit ‘få det mere afslappet med mad’ mål. Jeg spiser sundt og varieret, og jeg glæder mig hver dag til at komme hjem og lave sund og nærende mad. Det er virkelig dejligt at have det sådan.

Alt I alt er første uge gået virkelig godt. På min cheatday igår fik jeg lækker indisk mad med naanbrød og en isvaffel med is og flødebolle til dessert. Jeg var bange for om jeg kunne komme direkte tilbage til det sunde igen, men det er gået fint. Jeg laver et indlæg med hvad jeg spiser på en uge, hvis det altså har interesse. Jeg har trænet 4 gange denne uge og går 10.000 skridt om dagen som minimum, og jeg har ikke haft mindre energi til det.

En ting jeg selvfølgelig ikke må glemme er, at jeg faktisk allerede kan se en fysisk forskel. Hvilket jo heller ikke er skidt. Der er som sagt kun gået en uge, så de helt store resultater må vi gemme til om noget tid, men jeg skal nok dele dem med jer. Det bedste af det hele er faktisk, at jeg ikke føler jeg er på kur. Jeg har masser af energi og overskud, mit humør er bedre og ja, jeg har indtil videre intet dårligt at sige om det.

Har I erfaringer med IF? Vil I ikke dele det i kommentarfeltet, hvis I har, jeg vil så gerne læse om det, både det gode og det dårlige.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Intermittent Fasting