Bonds

Jeg er begyndt at løbe

run

Jeg er begyndt at løbe igen. Som i, at sidst jeg løb var for 10 år siden, dengang jeg gik på efterskole (gisp, er det virkelig 10 år siden). Så selvom jeg træner på hold i fitness world, så synes jeg alligevel der mangler noget. Og jeg er derfor begyndt at løbe. Jeg tænker altid, at løb er så nemt. Vi kan allesammen finde ud af det, og jeg glemte ligesom at det kræver ret meget, at blive en god løber. Og hold nu op, hvor er det hårdt at begynde på det igen. Jeg føler jo virkelig jeg slet ingen kondi har? også selvom jeg træner styrke. Det viser mig virkelig hvor forskellige træningsformer det er. Og jeg tror derfor det er perfekt at kombinere de to.

Jeg er begyndt på et begynderprogram. Det er kun 35 minutter, og så er det gang/løb skiftevis. Jeg når ca. 5 km på de 35 minutter. Så det er jo ikke nogen vild rekord jeg sætter. Men jeg er også lige gået igang, og så er det jo ikke kun løb. Men jeg føler der er lang vej til, at jeg kan løbe 5 km i streg. Uden stop med gang. Min plan er, at løbe 3-4 gange om ugen.

Jeg er på jagt efter et par rigtig gode løbesko, har I nogle tips? Derudover må I endelig skrive alle gode råd I har til en løbe-begynder, både ift. sko, tøj, musik, holder til iPhone, tips til vejrtrækning osv. Alle råd og erfaring modtages med kyshånd. Også bare måske høre hvor lang tid I var om at træne jer op til, at kunne løbe 5 km uden gang? Hvad motiverer jer? Følger I et program, og hvor ofte justerer I det?

Jeg tror virkelig det bliver godt. Jeg blev rigtig glad for løb dengang jeg gjorde det, og jeg fik en virkelig lækker løbekrop af det. Så kombineret med styrketræning, så tror jeg det er helt perfekt.

Men selvom det er helt nyt for mig, så er jeg allerede virkelig glad for den frihed, der er i at løbe. Det er bare på med skoene, musik i ørene og ud i verden. Det kan gøres alle steder og alle tider på døgnet. Det er virkelig dejligt, man ikke skal ned i et center. Mit første mål er, at løbe et halvmarathon. Bare for at gå efter noget. Så jeg glæder mig til jeg kan kigge tilbage på dette indlæg, når jeg har løbet mit første halvmaraton og smile af min søde begyndertid.

Ikke-navngivet-2

21 kommentarer

  • Sarah

    Hej Line. Jeg har aldrig været den store løber, men i forbindelse med et idrætsprojekt i gymnasiet flere år tilbage begyndte jeg at løbe 3-4 gange om ugen, og jeg kom hurtigt under de 25 minutter på fem kilometer! Den form er jeg slet ikke i i dag, da jeg desværre er begyndt at døje rigtig meget med sidestik. Men det fede ved løb er, at man hurtigt ser resultater og forbedringer, så det motiverer dig forhåbentligt rigtig meget! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marianne

    Hej Line. Jeg har stortset løbet hele mit liv men ikke noget særligt. Bare nogle km efter lyst. 🙂 mine erfaringer siger mig at intervalløb fremmer kondien/udholdenheden. Det er derfor en god ide at implementere det i din træning. Prøv også at tænke over din puls OG vejrtrækning undervejs. Din puls må ikke blive for høj for så forsvinder alt energien (kulhydratdepoterne). Hvis du vil løbe langt er det derfor vigtigt at få styr på din vejrtrækning og puls inden du fokuserer på pace. Håber du kan bruge det til noget.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lea

    Hej Line. Jeg vil anbefale, at du tager ind til Joyrun (de ligger lige ved Nørreport). De er simpelthen så kyndige og tager deres tid til at hjælpe en med at finde de perfekte sko.

    Du kan tage en løbetest (man løber kun i små 20 sek af gangen, så det er slet ikke så skræmmende, som det lyder). Man begynder med en neutral løbesko på for at finde ud af, hvordan man løber og når det er bestemt finder ekspedienten nogle sko af forskellige mærker, så du kan finde ud af, hvad der passer bedst til dine fødder og din løbestil. Jeg oplevede, at der var ret stor forskel på fx. Adidas, Nike og Asics.

    Du får selv lov til at stå med på sidelinjen og gennemgå de små videoklip, der er filmet af dit løb i de forskellige sko.
    Det er så vigtigt med de rigtige sko. Jeg mener, at jeg fik af vide, at man tager ca. 900 skidt på en km, og i forkerte sko er det ikke bare ødelæggende for motivationen men også virkelig ødelæggende for ens knæ .

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Liv

    Jeg vil anbefale dig at tage en løbetest i fx sport 24 eller andre butikker, inden du kommer dine løbesko. Der kan de filme dig bagfra, og dermed se om du løber skævt/indad (svært at forklare haha) men det er i hvert fald vigtigt med nogle gode sko, og alles behov er individuelle – men det er vigtigt med den rette mængde støtte. Jeg løber i hvert fald bedre med mit nye par, som jeg fandt via testen. Held og lykke!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      det vil jeg gøre 🙂 det er en rigtig god ide! tusind tak!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Løbe opstart kan være så hårdt altså! Men hvor er du sej 😀
    Jeg har tidligere løbet meget, men haft nogle års pause.

    Sidste år brugte jeg ca 3 måneder til at træne op til DHL efter en lang pause, og inden dagen nåede jeg faktisk aldrig op og løbe 5 km uden stop – men på dagen fløj jeg igennem de 5 km på 25 min.
    – Et løbenummer på maven gør virkeligt underværker, også bare selvom det kun er nogle små hyggeløb, det er bare så meget sjovere 😀

    Det vigtigeste tip er nok, at du skal lytte til din krop. For tiden cykler jeg ca 10-15 timer om ugen og har derfor en rigtig god form, men jeg løber meget sjældent. Derfor kan min kondi også klare at løbe en hel del længere, end mine ben kan, hvilket har resulteret i rigtigt mange on/off smerter det sidste 8-6 måneder, og det er bare så surt! Så vigtigst af alt – tag det roligt! Og gør det den mindste smule ondt, så stop – nu har jeg haft skinnebensbetændelse siden jeg var 13, det er ikke så let at komme af med!
    Kondien bliver tit meget hurtigt bedre, end benene kan holde til

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      Hej Sara

      Tak for din kommentar og hvor ER du bare sej med de 5 km på 25 min. Det glæder jeg til bliver mig 😀
      Og du har ret med at lytte til sin krop, jeg vil virkelig ikke have skader. Men det kan bare være svært når man bliver så ivrig og gerne vil igang 🙂 men du har helt ret!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Hej Line! Sejt at du er begyndt at løbe igen!
    Tips til sko/ rigtig godt råd. Jeg ville klart tage i Marathon Sport og få lavet en løbetest! De er super søde og dygtige til at finde et par rigtig gode sko der passer til din løbestil. Jeg er meget tilfreds med mine.
    Også løb på den måde du synes er mest behagelig og ikke tænk for meget over det lige til at starte med. Jeg har selv købt iforms løbe bog, som jeg synes er god og der står en masse om vejrtrækningen og hvordan man kan løbe osv osv.

    Det der motivere mig er en rigtig fed rute og god musik + kobler jeg helt af når jeg løber. Så gider du en dag ikke at løbe, så løb hellere 2-3 km end slet ikke at komme afsted. Det hjælper på min motivation bare at komme afsted og ikke tænke i tider og km. Afsted.

    Mit sidste og aller bedste råd, og som du sikkert ved i forvejen: lyt til din krop. For Guds skyld. Man kommer langt med gode sko men… Man kan blive ivrig. Har prøvet det selv og det er ikke sjovt.. Av av.

    Beklager mit kææææmpe indlæg, men du skrev så mange gode spørgsmål og jeg kunne blive ved. Men jeg håber du kan bruge det.

    Hilsen Line

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      Hej Line!
      tak for din besked, den er jeg glad for. Jeg tager i Marathon Sport og får lavet en løbetest, det har jeg hørt så meget godt om nu 🙂
      Tak for alle dine råd, dem lytter jeg til 🙂 <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line

      Det synes jeg virkelig at du skulle. Jeg mener også nogle af dem er uddannet fysioterapeuter og de har meget løbe erfaring (Dette her er ikke et sponsoreret indlæg :joy: ) min pointe er bare vigtigheden i gode sko. That’s all.

      God fornøjelse og beklager jeg ikke kan huske hele dit navn Line Sofie :stuck_out_twe:

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Jeg er også begyndt at løbe for nyligt. Tre-fire uger har jeg gjort det nu og jeg er vild med det! Lige nu ligger jeg syg og min krop hungrer efter en løbetur!! Jeg har ikke fulgt et program, men lytter i stedet til min krop og sætter små mål. Lige nu kan jeg løbe næsten 3,5 minut uden pause og næste mål er 4 minutter. Jeg kæmper, men efter 3,5 kan min krop ikke mere. Men hey, jeg er pavestolt alligevel, især fordi jeg altså bærer rundt på en del vægt og oven i har dårlige lunger pga. Astma og dårlige ankler.
    Vi er skide seje! Hold os endeligt opdateret på dig løb – det er altid spændende at følge med i sådan en udvikling synes jeg. Held og lykke med projektet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      Åhh hvor godt at høre. Mit program hedder 1 min. gang 2. min løb. Og jeg synes 3,5 min. er sejt, for hold nu op det er hårdt efter bare 2 min, så trænger jeg virkelig til mit ene minut med gang. Så du skal være stolt, virkelig, især når du har nogle ekstra udfordringer ift. dit løb 🙂

      tusind tak, held og lykke til dig også :)!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor fedt du er begyndt at løbe! Jeg løber selv og er ret glad for det. Jeg vil anbefale dig at gå ind i en sportsbutik og få hjælp til at finde det rette par løbesko. Alle løber forskelligt og skoene er enormt vigtige, hvis man vil undgå skader!
    Jeg har aldrig selv fulgt et løbeprogram, men bare startet stille ud med 2 km og så ellers gået længere og længere op i km. Jeg ved dog at flere af mine veninder har gode erfaringer med at følge diverse løbeprogrammer!
    Uanset hvad så held og lykke med dine løbeplaner! Glæder mig til at følge med! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      Hej Pernille. tak for det, jeg tror også jeg bliver rigtig glad for det. Jeg tænkte faktisk også at gå ned i en sportsbutik og få tjekket, hvordan jeg løber og få de rigtige sko 🙂 Jamen for mig skal jeg have et program til at presse mig, ellers stopper jeg bare og tager hjem 😉 Men tusind tak for din kommentar 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Hej Line Sofie,
    Jeg er netop lige blevet færdig med mit løbeprogam, så nu kan jeg løbe 5 km igen uden stop – og jeg er faktisk blevet ret så bidt af det løben, så jeg også har tilmeldt mig mit første halvmaraton! Det er til tider lidt hårdt og komme afsted – men man har det jo så skønt bagefter 😉

    Hvor tit træner du i fitness World?
    Jeg har tidligere fulgt med på bloggen omkring dit “Nupo” projekt – bruger du stadig Nupo? Og har du holdt vægttabet? Du er en kæmpe inspiration for mig – jeg elsker din blog og har fulgt med lige siden du startede! Tak for det!
    Tanker fra en trofast læser 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      Hej Anne

      Ih hvor er du sej med de 5 km uden stop. Jeg GLÆDER mig til det bliver miiiiig 🙂 Ja og bagefter, det er en ubeskrivelig følelse.
      Stræber efter at træne 3 gange i hvertfald i FW.

      Og ja, jeg har holdt vægten, eller har taget 4 kg på og ligger nu fast der.. men det er også den bedste vægt til mig, også ift. min højde 🙂 Og tusind tak, det er jeg glad for du synes <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anne

      Det bliver helt sikkert snart dig! Glæder mig til at høre mere om dit projekt 😉
      Mega flot med træningen i fitness World – jeg skal have meldt mig ind inden længe! Og flot med dit vægttab! Drikker du meget væske i løbet af dagen, og har du ellers nogle råd til vægttab? Endnu engang tak for en skøn blog! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte Vagtborg

    Når man løber, så skal man huske på, at løbeteknikken kan øge præstationsevnen væsentligt. Jeg vil altså anbefale dig at rette dig op, løbe med armene i en 90 grader vinkel ind til kroppen og at løbe på forfoden, for så føles løbeturen lettere. Det er ikke engang et eller andet ubrugeligt råd – det virker rent faktisk!
    Held og lykke med fremskridtene.
    Mange hilsner
    Ditte Vagtborg

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      TUSIND tak Ditte. Det vil jeg huske på, i morgen tidlig på min morgenløbetur. Teknikken! Man skal bare lige lære den helt rigtigt 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Michelle

    I’m with you girl! Jeg er også selv lige begyndt igen og også på et begynderprogram. Det hedder C25k og lyder meget som det du er startet på. Jeg har derfor ingen råd men blot en virtuel highfive! Glæder mig til at læse de andres råd ☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line Sofie

      I lige måde Michelle.. held og lykke! Vi skal nok blive de dygtigste løbepiger !:)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bonds